ערכה לבנייה עצמית של גלשן עץ חלול

גלשן סופר מהיר, מציף וקומפקטי. מושלם לגלי קיץ. single ל-double concave שעובד מעולה עם היותו twin fin.

1400 ש״ח

(מחיר הרצה ל5 הראשונים 1000 ש״ח)

להזמנה טלפונית 054-3140145

היי, ואיזה כיף שרכשתם או שאתם מתעניינים בערכת הבנייה שלנו.

מטרת הערכה היא לאפשר לכם לבנות גלשן עץ חלול בביתכם עם מינימום כלים אפשרי. 

המדריך יקח אתכם שלב אחרי שלב עד לשלב השייפינג הסופי של הגלשן שלאחריו יהיה לכם גלשן שמוכן לציפוי והתקנת פלאגים.

מומלץ לקרוא את המדריך במחשב ולא בטלפון, כך שתוכלו לראות את כל השלבים זה לצד זה. תוכלו להעזר בתמונות גם בזמן אמת, בתהליך העבודה, מהטלפון שלכם. בעתיד הקרוב נצרף גם קובץ להדפסה עם כל המידע, כך שתוכלו לקחת את ההוראות אתכם גם ב Hard Copy. 

 

מבחינת תהליך העבודה עם המדריך, ההמלצה שלנו היא שלפני כל שלב ( שלרוב כולל גם הדבקה) תקראו את כל ההוראות (של אותו שלב), וודאו שיש לכם את כל הציוד הנדרש ושהבנתם את רצף התהליכים. ורק לאחר מכן להתחיל ולעבוד. 

 אחרי כל הדבקה יש לתת לדבק זמן ייבוש. בזמן הזה לא נוגעים בכליבות ובגלשן וניתן לשבת, לקרוא ולהתכונן לשלב הבא.

אם אתם רוצים אפשר גם לרווח מאוד בין שלב לשלב ולבנות את הגלשן על פני תקופה ארוכה, בקצב שלכם.

בניית גלשן זו משימה כיפית ומשמחת, אבל לא תמיד פשוטה. יש סיכוי שלא הכל ילך לכם בקלות ובדיוק כפי שרשום ומצולם במדריך. הכי חשוב, לא להתייאש. גם הבעיות הן חלק מהאתגר ומהסיפוק שבבניית גלשן עץ. כל דבר הוא בר תיקון במיוחד כשמדובר בחומר גלם מאוד סלחני כמו עץ.

מצורפות לכם, יחד עם הקיט, מספר חתיכות עץ שנועדו כחומר לתיקונים, שיפוצים, מילויים וכדומה במידת הצורך. 

את ציפוי הגלשן - גלאסינג / glassing (פיברגלס ואפוקסי) והתקנת הפלאגים לחרבות ולליש תוכלו לתת לאיש מקצוע לבצע עבורכם או לעשות בעצמכם. קחו בחשבון שגלאסינג הוא תהליך מורכב ויש לקרוא מדריכים ולראות סרטוני הדרכה לפני ביצועו. 

הערכה כוללת את חלקי הגלשן, וחלקי שולחן הרוקר שיעזור לכם בבנייה. לכלים נוספים וחומרים שתזדקקו להם בתהליך הבניה הוספנו רשימת מכולת בהמשך המדריך ותצטרכו להצטייד בהם בהשאלה מחברים או ברכישה מה״טמבוריה״ הקרובה.

 

ניסינו לייצר בעבורכם חווית בניה פשוטה אך מאתגרת ומספקת ואנו מקווים שתהנו כמונו מהתהליך. המדריך יוביל אתכם שלב אחר שלב בעזרת טקסט ותמונות. במידה ונתקלתם בקושי להבין שלב זה או אחר מוזמנים לכתוב לנו כאן בצ׳אט, במייל או בפייסבוק ונענה במהרה. כמו כן, בכדי ללמוד ולשפר את המדריך נשמח להערות ולהצעות שלכם.

 

שיהיה בהצלחה ובהנאה.

 

רוקר - בית מלאכה לגלשני עץ.

A.  ארבע יח׳ המרכיבות שתי שדריות לשולחן רוקר

B.  קוביות חיבור לשולחן רוקר

C.  לוחות לחיזוק החיבורים של שולחן הרוקר 

D.  לוחות הצמדה לשולחן רוקר - 10 תחתון עבה, 10 עליון דק

E.  ברגים, אומים ופרפריות

F.  עשר צלעות

G.  שתי יח׳ המרכיבות שדרית מרכזית

H.  ארבע יח׳ המרכיבות שתי שדריות צדדיות

I.   לוחות לחיזוק החיבורים של השדריות 

J.  בלוק לחרטום ולזנב 

K.  שני ריילים פנימיים עם חורים

L.  שישה ריילים חיצוניים ללא חורים

M.  שתי פלטות מודבקות לתחתית ולחלק העליון (deck) של הגלשן

N.  שתי קוביות גדולות של EPS (קלקר) לחיבור ההכנה לפלאגים של החרבות וקוביה קטנה לשסתום אוויר 

O.  שסתום אוויר- בורג תושב וגומייה

A

B

D

E

G

H

F

J

C

I

K

L

M

N

O

שני סוגי הדבקים המשמשים אותנו בבניה הם:

  • דבק נגרים עמיד במים - ( titebond 3 , evostick או gorilla glue לבן )

  • ודבק פוליאוריטן - (gorilla glue בצבע דבש, selfix  או Soudal ) .

מספיק חצי ליטר מדבק הפוליאורטן  ואפילו פחות מדבק הנגרים.

סוגי הכליבות שניתן להשתמש בהן בבניה הם כליבות F או C קטנות ( גודל 15 או 20 ס''מ )  כליבות קפיץ שנפתחות כ-5 ס''מ , כליבות pvc שניתן להכין לבד בקלות ואפילו אטבי כביסה חזקים אם יש בנמצא.

  • סה״כ תזדקקו למינימום של  4 כליבות F/C 

  • ו-15 כליבות קפיץ.

כלים נוספים שיסייעו לכם:

  • עיפרון

  • סכין יפנית

  • מפסלת (לא חובה אבל עוזר)

  • מקצוע ידני (בלוק פליין)

  • מסור ידני או מסורית לעץ

  • בלוק שיוף וניירות שיוף גריט 100 ו-180

  • שולחן עבודה מרווח (אפשר להניח עליו קרטונים אם תרצו לשמור עליו

  • 2 חמורים / סטנדים לשולחן (לא חובה)

  • לשלב השייפינג תצטרכו לבנות לעצמכם מתקן (Shaping Stand) שיחזיק את הגלשן בזמן העבודה עליו. תוכלו למצוא תוכניות והסברים באינטרנט או לאלתר עם מה שתצליחו למצוא.

זנב יונה - (Dove tail) שם של מחבר עץ מעולמות הנגרות המסורתית. סוג של מחבר שיניים בוא צד אחד (הזכר) משולש, ומזכיר זנב של ציפור. מכאן שמו.

שדריות וצלעות - החלקים המרכיבים את שלד הגלשן. השדרית (Stringer) רצה לאורכו של הגלשן ומכתיבה את צורת הרוקר (rocker) שלו. בגלשן שלנו 3 שדריות. הצלעות (Ribs) הן החלקים הקצרים של רוחב השלד. בגלשן שלנו 10 צלעות.

דק - (deck) סיפון הגלשן, הלוח העליון עליו עומדים או חותרים.

ריילים - צידי הגלשן. הריילים מקיפים את השלד, מחברים בין הזנב לחרטום ויוצרים מסגרת המספקת חוזק ועמידות לגלשן.

שולחן רוקר - אביזר המשמש לבניית גלשנים. תבנית המגדירה את הצורה של הגלשן ומאפשרת להניח עליה את חלקי הגלשן כך שיקבלו את הצורה הסופית המבוקשת. שולחן הרוקר שלנו מקל גם את מלאכת כליבת והדבקת החלקים השונים בגלשן.

שסתום - אוויר קר מתכווץ ואוויר חם מתרחב. כיוון שגלשן עץ חלול מלא באוויר, השסתום מאפשר לשחרר אוויר ולמנוע התנפחות וסדיקה של הגלשן. 

שייפינג - (Shaping).בגלשני קצף, הצורה הסופית של הגלשן מפוסלת מתוך גוש של חומר. בגלשן עץ חלול הצורה נבנית ונסמכת על השלד הפנימי. במקרה שלנו הפיסול, מתן הצורה ע״י החסרת חומר, נעשה רק על המסגרת החיצונית של הגלשן וע״י כך מעגל את הריילים ומביא את הגלשן לצורתו הסופית.

 

הדבקת חיבורי זנב יונה

 

כל הכבוד, אתם יוצאים לדרך. אנחנו יודעים שזה לא קל, אבל הנה אתם מתחילים. תקראו את כל החלק הראשון ״זנב יונה״ ורק אז תתחילו לעבוד. 

לשלב זה תצטרכו רק דבק נגרים ואת החלקים מתוך הערכה.

 

01/ 

הניחו לפניכם על שולחן נקי את כל החלקים שיש לחבר: A1-4, G1-2, H1-4

04/

אם יש צורך בכך בעזרת קוביית עץ ופטיש אתם יכולים (בעדינות כדי לא לשבור את החלק) לאלץ אותם להכנס זה לזה.

02/

התחילו בצמד צורות אחד - מרחו דבק נגרים על עובי החומר של החלק הזכר (הבולט)

05/

מרחו דבק נגרים על לוח העץ המצורף לחיזוק החיבורים

03/

הכניסו אותו למקומו בנקבה של אותו הצמד - דאגו שהוא נכנס באופן מושלם.

(שימו לב, שהחלקים צריכים להיות הפוכים - כלומר הסימון A1 לדוגמא יפנה אליכם בעוד שבחתיכה A2 שמתחברת אליו, הסימון יפנה כלפי השולחן)

06/

הצמידו עם כליבת קפיץ והניחו לייבוש. חזרו על כל השלבים עם שאר החלקים שיש לחבר בזנב יונה

 

הדבקת שולחן הרוקר

בשלב זה אתם בונים את השולחן שיעזור לכם בהמשך לכלוב את חלקי הגלשן יחד. תצטרכו מברגה או מקדחה, מספר ברגים, מקדח 10, כפפות ודבק PU. 

 

01/ 

בשלב זה תזדקקו לשתי השדריות (אלו עם התחתית הישרה) שחוברו בחיבור זנב יונה, שלושת הבלוקים, הלוחות העבים והדקים וברגי הפרפרית

04/ 

מדדו וסמנו את מרכז כל אחד מהמוטות העבים.

07/ 

המתינו לייבוש מלא של שולחן הרוקר.

02/ 

הניחו את הבלוקים המצורפים על משטח עבודה ישר וחברו את שתי השדריות זו לזו על ידי הברגה אל הבלוק במקומות המסומנים.

בידקו שהדפנות התחתונות הישרות נוגעות באופן מלא בשולחן העבודה שלכם.

05/ 

מרחו דבק בכל אחת מהמגרעות בחלקן העליון של שתי השדריות.

03/ 

קדחו חור בקוטר 10 מ''מ במרחק  כ-1 ס''מ מקצה כל לוח הצמדה עבה ודק (ניתן לקדוח דרך שניהם יחד)

06/ 

הניחו את לוחות ההצמדה העבים לפי המספור בחריצים (חלקם נכנסים בלחץ וחלקם בקלות יותר) עד שהם יושבים בקו אפס עם החלק העליון של השדרית תוך שמירה על כך שהסימון נמצא בין שתי השדריות והלוחות בולטים במרחק  שווה משני הצדדים.

 

חיבור הצלעות והשדריות (שלד הגלשן)

 

בשלב זה שלד הגלשן המורכב מלוחות אורך (שדריות) ורוחב (צלעות) מתחבר בצורת פאזל ומגדיר את נפח וצורת הגלשן. 

תזדקקו לכפפות, דבק PU, כליבות קפיץ, כפיס עץ למריחת הדבק ובלוקים להגבהה. 

 

01/ 

מקמו על השולחן מולכם את הצלעות לפי סדר עולה מ1 עד 10 כש1 היא הצלע הקרובה ביותר לזנב ו10 היא  הקרובה ביותר לחרטום. כמו כן, שימו גם את שלושת השידריות שחיברנו בזנב יונה. נתחיל בלחבר את הצלעות לשדרית המרכזית (הארוכה ביותר).

04/ 

יתכן וחלק מהצלעות יכנסו בלחץ וחלק בקלות יותר. השחילו את הצלעות בעדינות והיכן שצריך סובבו מעט את הצלע תוך כדי השחלה כדי שתתישב במקומה עד הסוף.

07/ 

היכן שהשדרית והצלע לא יושבות בקו אחד (כמו בתמונה הקודמת) שימו כליבות קפיץ על החיבור ביניהן כדי להשיב אותן למקומן.

02/ 

על הצלעות, לפי סדר, מרחו דבק בחריץ האמצעי והשחילו את הצלעות לתוך החריצים בשדרית.

05/ 

בגלל החלק השקוע (concave) בתחתית הגלשן, תצטרכו בשלב זה להגביה מעט את השדרית המרכזית ורק אז להשחיל את שתי השדריות הצדדיות במקומן, לאחר שתמרחו דבק בכל החריצים שלהן.

08/ 

גם הקליבות המחזיקות את החיבורים האחוריים (לכיוון הזנב) יצטרכו הגבהה בשלב זה. (אפשר להשתמש בכל מיני חפצים שתמצאו בבית עטופים בניילון נצמד כדי שלא יתלכלכו מהדבק). המתינו כשעה וחצי לייבוש הדבק.

03/ 

את הדבק מרחו, בעזרת פיית הבקבוק, לאורך החריץ כולו וגם מעליו משני הצדדים. ואז בעזרת כפיס עץ הכניסו את הדבק גם לחריץ עצמו.

06/ 

שימו לב - הקפידו שכל הצלעות והשדריות מגיעות לאותו הגובה במישור העליון שלהן ואין סטיה כמו בתמונה. 

 

הדבקת החרטום והזנב

 

כעת נחבר בלוקים של עץ מלא לקצוות הגלשן. לשלב זה תצטרכו דבק PU וכפפות.

01/ 

הכינו לצד ראש הגלשן שלכם את הבלוק הקטן יותר שיהיה החרטום וליד זנב הגלשן את הבלוק הגדול יותר.

02/ 

מרחו דבק בחריץ של הבלוקים כמו גם בקצה השדרית המרכזית בזנב ובחרטום והשחילו את הבלוקים עד שהשדרית המרכזית נוגעת בקצה החריץ. 

03/ 

שימו לב שהבלוק יושב בזווית המתאימה לשדרית ושאין הבדלי גובה משמעותיים בין השדרית לבלוק.

המתינו לפחות שלוש שעות לייבוש מלא.

 

 

חיבור הריילים הפנימיים

 

הריילים הפנימיים מתחברים לשלד הגלשן בעזרת חורים ולשונות. בהמשך יודבקו אליהם שאר הריילים שירכיבו את מסגרת הגלשן.

לשלב זה תצטרכו כליבות קפיץ, עיפרון, מסור ידני, דבק PU ולפחות 4 כליבות F קטנות.

 

01/ 

הכינו את כל הריילים בהישג יד, על אף שבשלב זה נדביקים רק את שני הריילים המחוררים.

04/ 

עשו בדיקה יבשה שהרייל הפנימי מתחבר לכל הצלעות בצורה טובה לפני ההדבקה. 

שימו לב - שהחץ על הרייל מצביע לכיוון החרטום, כך תדעו שהחלק מונח בכיוון הנכון.

07/ 

גם בצד החרטום וגם בצד הזנב כופפו בעדינות ובזהירות את הרייל (הרטיבו מעט את קצה הרייל בעזרת מטלית, כדי לעזור לו) סמנו בעיפרון את הנקודה שבה תצטרכו לחתוך את הרייל על מנת שיכנס באופן מדוייק למגרעת. 

שימו לב - חשוב להקפיד לשמור את הבלוקים כהמשך ישר לשדרית ולא לעוות ולכופף את הבלוק לכיוון הרייל. הבלוק חייב להישאר ישר והרייל מתכופף אליו ולא להפך.

010/ 

שוב הרטיבו את קצות הריילים כדי לעזור להם להתכופף

013/ 

ניתן להשתמש בחוט או מסקינג טייפ חזק להצמדה אם אין כליבה

02/ 

קחו רייל פנימי אחד (עם חורים) ושלושה ריילים חיצוניים והעבירו קו אחד על כולם בחלק העליון שלהם כך שתדעו שהם ממוקמים אחד על השני ללא חריגות מהצדדים, ניתן לעשות זאת פשוט בהנחה של כל הריילים יחד על שולחן. עשו זאת גם לקבוצה השניה של הריילים הפנימי והחיצוניים.

05/ 

שימו לב - חברו ונתקו את הרייל מהמחברים בעדינות רבה ע״י לחיצה ושחרור. 

08/ 

חיתכו את הרייל לפי הסימון. 

 

שימו לב - את כל השלבים יש לעשות על שני הריילים הפנימיים, ימין ושמאל.

011/ 

חברו את הרייל עם החורים לצלעות תוך שימת לב שהחץ על הרייל פונה לחרטום ושכל חור מתחבר לצלע המתאימה לו לפי הסדר

014/ 

המתינו לפחות שעתיים עד שהדבק יבש.

03/ 

שייפו את המחברים שיוצאים מהצלע הראשונה והאחרונה והורידו מהעובי (עובי חומר) שלהם, מכיוון הקצוות, כך שהריילים המכופפים יוכלו להתחבר אליהם. 

06/ 

אם יש בעית התאמה בצלעות הקיצוניות המשיכו להוריד חומר לאט לאט עד שהרייל מתחבר, יתכן ותצטרכו לעשות זאת (שלב 3) בנוסף ל2 הצלעות הקיצוניות (1,10) גם לאלו שבאות לפניהן (2,9).

09/ 

מרחו דבק על כל הפס של כל חור ברייל (מעליו, מתחתיו, וממש על החור עצמו כפי שנראה בתמונה.

012/ 

חברו את הרייל למגרעות שבבלוק של החרטום והזנב על ידי מריחת דבק במגרעת והצמדה של הרייל למגרעת בעזרת כליבה. 

 

חיבור תחתית הגלשן

הגלשן שלנו מתחיל לקבל צורה והשלד שהרכבנו בשלב הקודם יודבק ללוח התחתון של הגלשן. זהו שלב הדבקה וכליבה מורכב יחסית וגם צריך להעשות במהירות כדי שהדבק לא יתייבש לכם באמצע, לכן חשוב מאוד לעבור, לקרוא, להכיר ולהתכונן לכל השלבים לפני שמתחילים בהדבקה.

לשלב זה תצטרכו דבק PU, כפפות, סכין יפנית או מפסלת, מקצוע ידני, כליבות קפיץ וF.

 

01/ 

בשלב זה עליכם לבחור מי מבין שני הלוחות יהיה התחתון ומי העליון. את הלוח שבחרתם שיהיה בתחתית הגלשן נחבר כעת לשלד הבנוי.

04/ 

בעזרת מסור ידני הורידו את הלשוניות של הצלעות, אלו שאליהן הדבקתם את הרייל בשלב הקודם.

07/ 

הניחו את שולחן הרוקר שהכנתם על שולחן העבודה שלכם. צד אחד של לוחות ההצמדה הדקים מחובר כבר בעזרת ברגי פרפרית ללוחות העבים. (כמו בתמונה)

010/ 

השאירו את הלוח התחתון על שולחן הרוקר מבלי שיזוז וקחו למשטח עבודה אחר את השלד.

013/ 

הרימו את השלד מהחמורים/ שולחן העבודה שלכם, הפכו אותו כך שחלקו התחתון מכוסה הדבק פונה כלפי מטה והניחו אותו בזהירות על גבי הלוח התחתון בשולחן הרוקר לפי הסימונים שסימנתם לכם. 

התחילו לסגור את לוחות ההדבקה בצד השני של הגלשן - להשחיל מלמטה בורג ולסגור אותו בפרפרית מלמעלה ועדיין לא להדק סופית

016/ 

הדקו את בלוקי החרטום והזנב בעזרת כליבות.

019/ 

. את הטריזים יש לשים תחילה במרכז הגלשן (לכל אורכו) ורק אז באזורים הצדדיים.

במרכז הגלשן היכן שה - Concave (תעלה שמעבירה את המים בתחתית הגלשן) הרווח הראשוני יהיה הגדול ביותר, באיזור הזנב יש שתי תעלות ולכן צריך להתאים את הטריזים למיקום התעלות.

022/ 

בידקו את חיבור הרייל הפנימי לתחתית.

02/ 

נקו את כל תחתית השלד של הגלשן מהדבק העודף מההדבקות שביצעתם עד כה כך שיהיה מישור נקי להדבקת התחתית של הגלשן.

05/ 

אחרי שהורדתם אותן, עברו על המקומות בהם היו הלשוניות ושייפו בעזרת נייר שיוף או מקצוע.

08/ 

הניחו את לוח תחתית הגלשן (זה שבחרתם מבין השניים) על גבי שולחן הרוקר ומקמו עליו את השלד (החלק המעוגל של הצלעות כלפי מעלה)

 

שימו לב - שיש לפלטה שוליים שווים מסביב לכל השלד (כדי שיקבלו בהמשך את שאר הריילים) ושהצלעות ממוקמות במרכז לוחות ההצמדה העבים של שולחן הרוקר (ראו בתמונה) 

011/ 

הניחו את השלד כך שהחלק התחתון פונה כלפי מעלה ומרחו דבק מתנפח (PU) על החלק התחתון של השלד בכל חלקי המגע עם הלוח התחתון.

מרגע זה מתחילה פעולת ההדבקה ועלנו לעבוד במהירות יחסית כדי שלא יתייבש לנו הדבק בתהליך.

014/ 

לפני הידוק הפרפריות הניחו מוט ישר / סרגל ארוך לאורך השידרית המרכזית כדי שתוכלו לוודא שנותרה ישרה ולא התעקמה בזמן הכליבה. 

אם צריך ישרו ידנית את השלד.

017/ 

הכניסו קרטון או חתיכת עץ דקה בין הכליבה לבין לוח תחתית הגלשן בכדי להגן עליו משריטות ושברים. 

020/ 

שימו לב שכשתשימו בצדדים תצטרכו לחזק ולדחוף שוב את טריזי האמצע שהשתחררו קצת.

023/ 

, במקומות בהם תמצאו פתיחה הדקו את הריילים הפנימיים לתחתית בעזרת כליבות קפיץ, אטבים חזקים במיוחד או כליבת PVC (יכולים לחפש ברשת איך לייצר).

03/ 

את הניקוי והסרת שאריות הדבק ניתן לעשות בעזרת סכין יפנית או מפסלת.

06/ 

הורידו חומר עד שהמישור חלק ולא מורגשת בליטה.

09/ 

בעזרת עיפרון ומבלי להזיז את השלד ממקומו, סמנו על לוח התחתית (מתוך השלד) את מיקום הצלעות כך שתוכלו להניח אותו בחזרה בדיוק באותו מקום.

012/ 

את פיזור הדבק על תחתית הצלעות, השדריות והריילים ניתן לעשות בעזרת פיית הבקבוק. לצורך פיזור הדבק על בלוק החרטום והזנב תזדקקו לכפיס עץ.

015/ 

הדקו את לוחות ההצמדה. התחילו מהמרכז והתקדמו לכיוון החרטום והזנב. בדקו הצמדה בכל הלוחות, בשני הצדדים.

שימו לב - הקפידו שהשדרית המרכזית תשאר ישרה.

018/ 

לאחר שהידקתם את כל הפרפריות התחילו להשחיל טריזים (משולשי עץ ) בין התחתית ללוח ההצמדה בכל האזורים בהם הצלעות לא נוגעות בתחתית.

021/ 

המשיכו להשחיל טריזים עד שכל השלד צמוד לתחתית.

024/ 

המתינו לפחות שעתיים לייבוש מלא.

 

 

חיבור הריילים החיצוניים

 

אחרי שכבר הדבקנו את התחתית לשלד, על גבי הריילים (מסגרת הגלשן) נוסיף עוד מספר שכבות כדי לעבות ולהוסיף חוזק למסגרת וחומר שיאפשר לנו בהמשך לפסל את צורת הגלשן.

תצטרכו בהישג יד: סכין יפנית או מפסלת, עיפרון, דבק נגרים, דבק PU, כליבות קפיץ וכליבות F.

01/ 

יש לנו שלד גלשן מודבק לתחתית ונצטרך לשלב זה את הריילים החיצוניים.

04/ 

הצמידו את הריילים החיצוניים לרייל הפנימי גם במרחק של כ- 20 ס''מ מהחרטום והזנב בעזרת כליבת קפיץ, כופפו בעדינות את הריילים לכיוון החרטום והזנב וסמנו בעיפרון את נקודת החיתוך על הריילים כך שיתאימו בדיוק למגרעת בבלוקים.

07/ 

פזרו דבק פוליאוריטן על התחתית של הגלשן שבולטת מעבר לרייל הפנימי.

010/ 

התקדמו לכיוון החרטום והזנב והמשיכו לחבר כליבות שייהדקו את הריילים זה לזה

013/ 

הדקו בעזרת כליבות את הריילים לתחתית באזורים בהם אין הצמדה מלאה

02/ 

נקו את כל שאריות הדבק בעזרת סכין יפנית או מפסלת . התחילו ממעבר אופקי בצמוד לרייל הפנימי ואז עברו עם הסכין או המפסלת בצמוד לתחתית כך שהיא מגרדת את כל שאריות הדבק שנותרו מההדבקה.

05/ 

חיתכו את הריילים לפי הסימון תוך שמירה על הסדר שבו הם מתחברים לרייל הפנימי.

הדקו שוב את הריילים בעזרת כליבות במרכז וליד החרטום והזנב ובדקו שהם מתחברים לבלוקים ללא חריגות באורך. אם צריך להוריד עוד חומר כדי שיתחברו ניתן לשייף או לחתוך שוב

08/ 

ומרחו בצורה אחידה עם מקל שטוח .

011/ 

בחיבור של הריילים לבלוקים (חרטום וזנב) השתמשו בכליבה חזקה והדקו.

03/ 

קחו שלושה ריילים חיצוניים (ללא החורים) ומקמו אותם בצמוד לרייל הפנימי (עם החורים, זה שהדבקנו כבר) לפי הסימון שסימנתם בשלב הדבקתו כך שהם ממוקמים זה על גבי זה בדיוק. הצמידו בעזרת כליבה במרכז הגלשן.

06/ 

הניחו את הריילים לפי סדר החיבור על שולחן ומרחו דבק נגרים עמיד במים על פאות החיבור בינהם (צריך למרוח בכל רייל רק על פאה אחת ולא למרוח על הפאה החיצונית ביותר) . הניחו את הריילים אחד על השני לפי הסדר והסימון.

09/ 

חברו את הריילים לרייל הפנימי לפי הסימון  והדקו בעזרת כליבות במרכז. ניתן להשתמש בבלוקים קטנים מעץ כדי להגדיל את עוצמת הכליבה של כליבות הקפיץ.

012/ 

בחיבור הרייל לחרטום, בכדי למנוע תזוזה של הכליבה וכדי לאפשר הצמדה מלאה תזדקקו לשתי כליבות וקוביית עץ באופן הזה.

 

 

הדבקת בלוקים (קלקרים) לפלאגים 

בתוך שלד הגלשן נדביק עכשיו בלוקים של קלקר שהם הכנות להכנסת הפלאגים של החרבות, והוונט (פתח אוורור).

לשלב זה תצטרכו דבק PU, טוש סימון, מסורית או סכין יפנית.

01/ 

לשלב זה תצטרכו את שלושת הקלקרים. שני הגדולים יהפכו לארבע וימוקמו בסמוך לזנב. הקטן ימוקם בסמוך לחרטום.

04/ 

סמנו היכן צריך לחתוך את הבלוק בצלע 2 כך שחתיכת הקלקר תהפוך לשתי חתיכות שיכנסו במרווחים בין הצלעות.

07/ 

חיתכו את הקלקרים לפי הסימונים שסימנתם עם מסור או סכין יפנית חדה

010/ 

מרחו דבק על הבלוקים בכל האזורים שייגעו בשלד והניחו אותם במקומם

013/ 

כעת נשאר להכין לעצמכם מפה ולסמן היכן ממוקמים הבלוקים לחרבות ולשסתום. ניתן להניח דפי A4  כך שישבו על השדרית המרכזית, לסמן את מיקום הבלוקים ולמדוד ולרשום מרחקים מהרייל ומהזנב והחרטום כדי שכשתצטרכו להתקין את הפלאגים תדעו איפה להיכנס. 

02/ 

לקלקרים האחוריים, כיוון שמשמשים להחזקת הפלאגים של החרבות, יש מקום קבוע שלא ניתן לשנות. את הקלקר הקטן הקדמי שיכיל את השסתום (פתח שחרור האויר) תוכלו למקם לפי בחירתכם באחת משתי השורות הקרובות לחרטום (כמו בשרטוט). אין לכך חשיבות רבה.

 

שימו לב - חשוב מאוד שבסיום השלב תסמנו לכם על דף נייר או באמצעות מדידות איפה נמצאים הקלקרים שתדעו בהמשך איפה לקדוח.

05/ 

וסמנו גם את נקודת המגע של הקלקר ברייל ליד צלע 1.

08/ 

נקו את שאריות הדבק בכל האזורים בהם יודבקו הפלאגים לחרבות כמו גם השסתום ניתן לעשות זאת בעזרת מפסלת או סכין יפנית

011/ 

הדקו את הבלוקים בעזרת כליבות קפיץ . ניתן להיעזר בשולחן הרוקר ובלוחות ההדבקה שלו שיפעילו לחץ במקומות הרחוקים יותר מהרייל

03/ 

מקמו את הקלקר הגדול (אחד לכל צד) מעל השלד ובצמוד אליו כך שהוא נוגע בצלע השלישית וממשיך עד הצלע הראשונה כפי שמתואר בשרטוט בשלב 2

06/ 

חברו את שתי הנקודות שסימנתם ברייל לקו אלכסוני שמחקה את צורת הרייל הפנימית.

09/ 

הניחו את הבלוקים ובדקו שיש התאמה טובה בכל האזורים. אם צריך להוריד חומר ניתן להשתמש ביפנית או נייר שיוף

012/ 

אם צריך ניתן לשים טריז מתחת ללוח ההצמדה כך שיצמיד את הבלוק לשלד.

 

 

סגירת הגלשן והדבקת הדק

שלב אחרון לפני שיש לכם גלשן חלול וסגור. כמו בהדבקת התחתית הפעם נחבר את המשטח העליון לשלד.

לשלב זה תצטרכו דבק PU, סכין יפנית או מפסלת, ניירות שיוף, מקצוע ידני או שופין, כליבות וטריזים (משולשי העץ) 

01/ 

נקו את שאריות הדבק מכל שטח ההדבקה העליון של הגלשן כפי שעשיתם עבור התחתית .

04/ 

כעת צריך לתת זווית קלה לריילים כך שימשיכו את הזווית של הצלעות ויאפשרו לנו להדביק את הדק בצורה מלאה. הקו המקווקו מתאר את זווית ההורדה של החומר מהריילים.

07/ 

המשיכו עד שכל הרייל נראה אחיד ובעל זווית טובה שממשיכה את הצלעות .

010/ 

מרחו דבק על כל שטח ההדבקה העליון של הגלשן: הצלעות, השדריות, הבלוקים והריילים. לאחר מכן הניחו בעדינות את הדק העליון על גבי השלד. תעברו עם האצבעות מסביב להיקף הגלשן, כדי, כמו בתחתית, לוודא שיש שארית זהה בכל מקום בהיקף.

013/ 

אחרי שסגרתם את כל לוחות ההצמדה בעזרת הפרפריות התחילו להדק. התחילו מאזור החרטום עבדו לאט ובזהירות מפני שזה האזור שמופעל על העץ הכי הרבה לחץ מכמה כיוונים מנוגדים ולחץ מהיר וחזק מדי עלול לבקע אותו. לאחר מכן המשיכו למרכז הגלשן ולזנב.

016/ 

תוכלו להכניס טריז בכיוון ההופכי כך ש״ירכב״ על טריז אחר ויחד יצרו את הלחץ הרצוי על הדק.

019/ 

הניחו לחצי יום לפחות בכדי להגיע לייבוש מלא, לפני שתפתחו את הכליבות.

02/ 

בעזרת נייר שיוף ושופין השוו בין הבלוקים לחיבורם עם הרייל כך שאין חריגה בגבהים והם אחידים ובאותו מישור וללא מדרגות.

05/ 

התחילו מהקצה החיצוני של הרייל והורידו לאט חומר כך שיתחיל להווצר שיפוע בריייל. הזהרו שלא לפגוע בצלעות. 

08/ 

נקו את שאריות הדבק מכל שטח ההדבקה העליון של הגלשן כפי שעשיתם עבור התחתית. 

011/ 

בעזרת מטלית רטובה או שפריצר הרטיבו קלות את שליש הדק העליון (באזור החרטום) משני הצדדים  כך שיהיה גמיש וקל יותר להדבקה.

014/ 

השחילו את הטריזים (משולשי העץ) מתחת ללוחות ההדבקה כך שידחפו ויצמידו את הדק לצלעות לכל רוחבן. לחצו קלות על הדק וודאו שאין רווח בינו לבין שלד הגלשן. במידה וצריך הוסיפו עוד טריזים עד שהכל צמוד לחלוטין.

017/ 

הדקו את הדק לחרטום ולזנב בעזרת כליבות ובלוקים בדיוק כפי שעשיתם בהדבקת התחתית.

03/ 

אפשר לבדוק את גובה הקלקר ע״י הנחת לוח דיקט (או כל לוח מעט גמיש) על גבי השלד ולראות שהקלקר לא מפריע למגע המלא של הלוח בצלעות ובשדריות.

06/ 

העזרו בחתיכת עץ שטוחה והניחו אותה על הצלע והרייל יחד כדי לראות את הזווית והאם החיבור טוב וללא מדרגות.

09/ 

בדומה להדבקת התחתית הניחו את הגלשן הפתוח על שולחן הרוקר כך שרק צד אחד של לוחות ההדבקה מחובר עם הפרפריות וכך שהצלעות יושבות על ובמרכז לוחות ההדבקה.

012/ 

התחילו לסגור בעדינות את כל לוחות ההצמדה. תחילה מבלי ללחוץ יותר מדי.

015/ 

במקומות בהם לוחות ההצמדה מתרחקים מהדק והטריזים לא נוגעים בהם ולא יוצרים לחץ (כמו בתמונה)...

018/ 

עשו את אותו הדבר גם לאורך הריילים.

 

שייפינג

זהו! עשיתם זאת. בניתם גלשן, לבד, מאפס, וזה מדהים. עכשיו השלב הכייפי והמספק ביותר - פיסול הריילים לצורה הסופית כדי שיהיה לכם גלשן חתיך ומהיר להתגאות בו. 

לשלב זה תצטרכו מקצוע ידני, וניירות שיוף.

 

01/ 

זהו השלב האחרון בבניית הגלשן. כבר יש לכם גלשן סגור וחלול, כעת צריך לעגל את הריילים ולתת לו צורה. זה שלב קצת יותר ״חופשי״ מהשלבים הקודמים אבל ניסינו לתת קווים מנחים שיעזרו לכם להגיע לתוצאה סופית טובה.

04/ 

באיזור החרטום כיוון שהורדת החומר הולכת בניגוד לסיבים, אין טעם וגם מאוד לא רצוי לעבוד עם מקצוע. את חרטום הגלשן תנקו משאריות החומר בעזרת בלוק שיוף. (בלוק עץ ועליו חתיכת נייר שיוף, או כלי פלסטיק יעודי שאליו מחובר נייר שיוף) או שופין.

07/ 

נסמן על הדק את הקו המתאר את עובי הרייל (כמו בשרטוט הקודם) בעזרת ר׳ מקלקר שנמצאת בערכה. נכניס לרגל הארוכה של הר׳ עיפרון במרחק 14 מ״מ מהרגל הקצרה ונרוץ עם ה״מחוגה״ שנוצרה לנו, לאורך הריילים, בצד העליון (ראו בתמונה). כדי שהקו ישאר באותו מרחק לכל האורך, הרגל הקצרה צריכה להיות צמודה כל הזמן לרייל.

010/ 

נעבור על תחתית הגלשן עם המחוגה והעיפרון ונסמן את עובי הריילים כפי שסימנו על הדק העליון.